A práci doma vám oznámkujeme.

    Ministerstvo školství vydalo vyhlášku č.211/2020 sb. Navrhuje v ní, aby učitelé zohlednili do hodnocení druhého pololetí školního roku 2019/2020, i práci žáků při vzdělávání na dálku.

   Hodnocení žáků má podle něho vycházet:
  1. z podkladů pro hodnocení získaných v druhém pololetí v době, kdy žák má povinnost řádně docházet do školy
  2. podpůrně z podkladů pro hodnocení získaných při vzdělávání na dálku, pokud má pro takové vzdělávání žák podmínky, nebo podpůrně z podkladů pro hodnocení získaných při vzdělávacích aktivitách konaných ve škole v době, kdy žák nemá povinnost řádně docházet do školy.
  3. podpůrně z hodnocení výsledků žáka za první pololetí školního roku 2019/202
  Školský zákon v paragrafu 25 stanoví pro základní školy denní formu vzdělávání. Střední a vyšší odborné vzdělávání se uskutečňuje v denní, večerní, dálkové, distanční a kombinované formě vzdělávání. U středních a vyšších škol tedy bude takové hodnocení na základě vyučování na dálku v pořádku. 
   Problém nastane u škol základních. Žák má povinnost docházet do školského zařízení a řádně se tam vzdělávat. Takže v době uzavření škol výuka neprobíhá, protože žák nemá kam jít. Přerušila se v okamžiku uzavření a bude pokračovat od bodu přerušení, po otevření škol. Žák nemá žádnou povinnost se jakkoli vzdělávat jinde než ve škole. To by si ale učitelé nesměli usmyslet, že se doma nudí, tak začnou děti a rodiny úkolovat doma. Samozřejmě s vysvětlením že je to prý povinnost. Žáci ani jejich rodiny ale nemají povinnost cokoli doma do školy dělat. Nikdo je k tomu nesmí nutit, a nesmějí být ani nijak trestáni za neplnění takových nezákonných požadavků. Bohužel tohle školy často nerespektují ani při normálním režimu. Běžně nařizují domácí úkoly dětem, občas i rodičům kteří musí dětem s něčím pomoct, a takové práce hodnotí nebo trestají špatnou známkou nesplnění. Navíc bez svolení evidují co děti a rodiny doma dělají nebo nedělají, čímž porušují předpisy GDPR. 
   Aktuálně se školy a učitelé vymlouvají na krizovou situaci kvůli koronaviru, a tím omlouvají  vzdělávání na dálku. Prakticky pro takové vzdělávání na základních školách ale není žádný zákon nebo předpis který by to upravoval. Pokud to tedy školy dělají, tak z vlastní iniciativy dělají něco co není nijak nařízeno, a k čemu učitele žádný zákon nenutí. Učitelé také nemají pravomoc k žádnému nařízení nebo vymáhání vzdělávání doma. Nemají ani pravomoc nikoho jakkoli trestat že jejich rozmary neplní.  
    Učitelé tedy dobrovolně v době svého volna učí na dálku, děti které v době svého volna dobro-volně absolvují dobrovolnou výuku.  Nesmí se tedy stát, že by nějaký učitel někoho nutil něco dělat. Nějaké vyhrožování sociálkou při neposlechnutí jeho rozmarů, nebo propadnutím z toho co on neoprávněně nařizoval na doma si nesmí dovolit. Bohužel se to běžně děje. 
     Stejně tak u této vyhlášky je riziko, že druhý odstavec spousta učitelů zneužije pro hodnocení žáků základních škol. Budou argumentovat že poslali mejly, a byla možnost si zadání prací vyzvedávat fyzicky. Že žák který teď podle nich nic nedělá, tedy měl podmínky a možnost zadání plnit. Budou takové práce známkovat a trestat špatnou známkou neplnění. Budou nespravedlivě hodnotit spíše zázemí dětí a spolupráci jejich rodiny, než skutečné schopnosti dětí. 
   Sice ministerstvo vydalo nějaký pokyn, jak by učitelé měli k hodnocení přistupovat shovívavě,  ale kolik učitelů se tím opravdu bude řídit, ukážou až vysvědčení. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Konečně pokrok